Johann Sebastian Bach'ın Sol Minör Viola da Gamba ve Klavsen Sonatındaki sembollerin incelenmesi

Yazar:Günsu Semra Erdem Turan
Danışman: Prof. Bige Bediz Kınıklı

Yaylı Çalgılar Ana Sanat Dalı Yüksek Lisans Tezi

Tez Özeti: gamba için üç sonat yazmıştır ve Spitta'ya göre, Bach'ın 3 numaralı Sol Minör Sonat'ı, en yüksek güzelliğin ve en çarpıcı özgünlüğün eseridir (1951, s. 118). Barok dönem nota yazımında eserlerin üstünde tempoyu ya da nüansları belirten, çalmayı kolaylaştıracak ve eserlerin doğru bir şekilde yorumlanmasına yardımcı olacak herhangi bir işaret bulunmadığından, Bach'ın eserlerini doğru anlamda algılayıp yorumlamak zordur. Ancak 1936'da Alman müzikolog Albert Schweitzer, Bach'ın dini görüşlerini müziğine yansıtarak sözlü müziklerinde İncil'den alıntılar yaptığını fark etmiş ve bunlara uygun belirli motiflerle müziğini oluşturduğunu ortaya koymuştur. Ardından Rus müzikolog V. B. Nosina"J. S. Bach'ın Müziğindeki Semboller" adlı kitabında Bach'ın 48 Prelüd ve Fügler'ini incelemiş ve eserde yer alan sembolleri açığa çıkarmıştır. Nosina'nın yaptığı incelemelerin sonucu, saptanan sembollerin ifade ettiği anlamlar doğrultusunda, Bach'ın eserlerinde saklı olan anlamları ortaya koyarak Bach'ın bu çerçevede yorumlanması da büyük önem taşımaktadır. Bu bilgilerin ışığında esere yaklaşım ve yorumlamanın, eserin icrasını daha farklı ve güzel bir boyuta taşıyacağına inanılmaktadır. Bach'ın "3 numaralı Sol Minör Viola da Gamba ve Klavsen Sonatı"ndaki semboller, Schweitzer ve Nosina'nın kitaplarında işaret edilen sembollerin anlamlarına göre detaylı bir şekilde incelenip, ortaya çıkarılacaktır.