"Modest Petrovich Mussorgsky'nin Bir Sergiden Tablolar adlı eserinin farklı edisyonlarının kıyaslanması ve incelemesi"

Yazar: Cem Babacan

Piyano Ana Sanat Dalı Sanatta Yeterlik Tezi

Danışman: Prof. Yeşim Alkaya Yener

Tez Özeti: Modest Mussorgsky "Bir Sergiden Tablolar" isimli piyano eserinin el yazmasını, 1874 yılının Haziran ayında bitirmiştir. El yazmasının kapak sayfasına, basılması için hazırladığına dair bir yazı koysa da eser on iki yıl boyunca basılmamıştır. Eserin ilk basımı 1886 yılında "W. Bessel & Co." Yayınevi tarafından gerçekleştirilmiş, editör ise besteci Nikolay Rimsky-Korsakov olmuştur. Rimsky-Korsakov edisyonunu oluştururken, bestecinin el yazmasındaki pek çok öğeyi değiştirmiş ve bu şekilde baskıya aktarmıştır. 1930 yılında editör Pavel Lamm, eserin orijinal haline çok daha yakın ve el yazmasını kaynak olarak alan bir edisyon ortaya çıkartmıştır. "Muzgiz" Yayınevi tarafından basılan bu edisyon, bestecinin el yazmasına çok daha yakın olsa da belirli farklılıklar görülmektedir. Sonraki yıllarda dünyadaki pek çok yayınevi, bu edisyonları kopyalayarak baskıya aktarmıştır. 1975 yılında, eserin el yazması kopyalanıp, baskıya aktarılınca, "Urtext" edisyonlar ortaya çıkmaya başlamıştır. Bu edisyonlar arasında Manfred Schandert ve Vladimir Ashkenazy'nin editörlüklerini yaptıkları "Wiener Urtext Edition" en güvenilir olarak bilinmektedir. Bu çalışmanın amacı, seçilen bu üç edisyonu, bestecinin kendi el yazması ile detaylı bir biçimde karşılaştırmak, basımlardaki notasyon, ritm, nüans, artikülasyon, bağ, armoni, müzikal terim farklılıklarını ve hataları tespit etmek, tüm bunlar sonucunda bestecinin el yazmasına en sadık edisyonu ortaya çıkartmaktır. Gelecekte bu eseri çalacak piyanistlere, edisyon seçimi ve ideal verileri sunma konusunda ışık tutması amaçlanmıştır.