Paul Hindemit Trompet Ve Piyano için Sonatın Form Ve icra Yönünden incelenmesi

Yazar: Deniz Bozalp

Danışman: Lütfullah Burak Karaağaç

Üfleme ve Vurmalı Çalgılar  Yüksek Lisans Tezi

Tez Özeti: Paul Hindemith, modern müziğin en önemli bestecilerinden biridir. Bestecinin matematiksel olarak deha sayılabilecek bir yazım stili vardır (Dinç, 2008). “Belki de bu yüzdendir ki Mustafa Kemal Atatürk’ün daveti üzerine 1935 yılında Türkiye’ye gelmiş ve müzik yaşamının daha kapsamlı bir biçimde örgütlenip organize edilmesi hususunda danışman olarak görev yapmıştır” (Say,1998). Paul Hindemith, ülkemizde çalışacak sanatçı kadrolarını da kendisi belirleyerek 1935-37 yılları arasında Ankara’da o zamanki adı Devlet Konservatuvarı olan okulumuzu en ince ayrıntısına dek tasarlayıp kurmuştu Eğitim sistemimizde ve tarihimizde oldukça emeği olan bestecinin bu başarılarının tohumları aslında çok küçük yaşta atılmıştır. Henüz çocukken keman çalışmalarına başlayan Paul Hindemith, Frankfurt Konservatuvarı’na girerek ileri keman, orkestra şefliği ve kompozisyon dersleri almış ve 1914 de yardımcı şef, 1917 de ise konzertmeister olarak Frankfurt Opera Orkestrası’nda önemli pozisyonlarda görev yapmıştır. Aynı yıldan 1940 yılına kadar gerek besteciliği, gerek kemancılığı, gerek eğitimci yönü, gerekse viyolacılığı ve orkestra şefliği ile uluslararası müzik çevrelerinde büyük başarılar elde etmiştir. 1940 yılında ABD’ye göç eden sanatçı, genel kuramları geliştirerek besteleri üzerinde uygulamıştır. Diğer önemli bestecilerden farklı olarak sonat formundaki eserleri bestelemeyi daha çok tercih eden sanatçı, yeni klasikçilik yani neo-klasisizm dönemine sonatları, sıra dışı eser ve malzemeleri ile damgasını vurmuştur. Genelde gündemde olmayan, unutulmaya yüz tutmuş enstrümanlara eser yazmayı seçen sanatçı, ikinci dünya savaşının başladığı yıllarda trompet için de bir eser bestelemiştir. Bu eser her ne kadar onun sıradan eserleri gibi görülse de içeriği, yazım amacı ve eserin günümüzdeki yeri açısından çok farklı, önemli bir eserdir. 1939 yılında bestelediği bu trompet ve piyano sonatı başta amatör trompetçilerin çalımı için amaçlansa da bugün trompet literatüründe önemli bir yapı teşkil etmektedir.