Üç boyutlu bilgisayar oyunu konsept tasarımlarının bir oyun motoruna uyarlanması ve bir uygulama

Danışman: Prof. Namık Kemal SARIKAVAK

Yazar: Emre ORAN

ÖZ: Üç boyutlu bilgisayar oyunları günümüz teknolojileri ve yenilikçi gelişmeler açısından küresel anlamda oldukça önemli bir yer edinmiş, ticaret ürünü olmuş ve dijital oyun pazarı içerisinde hakimiyetini ortaya koymuştur. Bu tez çalışmasında konsept tasarım ve konsept sanatın bilgisayar oyunlarındaki önemi vurgulanmış, donanım ve yazılım kabiliyetlerinin artmasıyla birlikte konsept tasarımın önemine vurgu yapılmıştır. Başlıca bazı oyun motorları üzerine bilgiler verilip, yapılan bu araştırma ve uygulama sürecinde karşılaşılan sorunlara çözümler getirilip, açıklamalar yapılmıştır. Bu araştırma ve uygulama çalışması dört bölümden oluşmaktadır: Birinci bölümde; “Oyun” kavramının kısa açıklaması, bilgisayar ve dijital teknolojilerin gelişimi, bilgisayar oyunlarının tarihsel gelişimi, türleri ve platformları hakkında bilgilere yer verilmiştir. İkinci bölümde; bilgisayar oyunu motorları, oyun motorlarının kısa tarihi ve gelişimi ile ilgili araştırmalara yer verilmiştir. Böylece hazırlanan konseptlerin tercihen en uygun hangi oyun motoruna uyarlanacağı fikrine ulaşılmıştır. Üçüncü bölümde ise; konsept sanat/tasarımın tanımı, konsept tasarımların nasıl oluşturulduğuna dair çeşitli bilgiler üzerinden uygulama yöntemleri incelenmiştir. Bunlar, kullanılan 2B ve 3B tekniklerden içermekle beraber, “3B Modelleme Teknikleri” başlığı altında modelleme detaylarından oluşmaktadır. Ayrıca oyun yapımında kullanılan tasarım yazılımları hakkında da konuya ilişkin bilgiler sunulmuştur. ii Dördüncü bölüm ise; TPS [Third Person Shooter (Üçüncü Kişi Nişancı)] tarzında yapılacak oyunun inşasını içermektedir. Sırasıyla hikâyenin oluşturulması, karakter tasarımı, nesnelerin tasarımı, çevre ve mekân tasarımları olmak üzere oyun içi tüm konseptler tasarlanmıştır. Daha sonra, tasarlanan 2B konseptlerin 3B modellemeleri oluşturulmuştur. Tasarlanan 3B konseptler oyun motoruna aktarılıp, hareketlendirmeleri/canlandırmaları gerçekleştirilmiştir. Her bir aşamada ise karşılaşılan sorunların çözümlerine ilişkin bilgilendirmeler yapılıp, oyun sahnesinin inşası tamamlanmıştır.

Anahtar sözcükler: Bilgisayar oyunu, dijital oyun tasarımı, konsept sanat, konsept tasarım, karakter tasarımı, dijital boyama, 3B modelleme, oyun motoru.