Alfred Schnittke'nin "Viyola ve Orkestra için Konçerto" adlı eserinin bestecilik teknikleri açısından incelenmesi

Yazar:Ali Alizade
Danışman: Prof. Metin Munzur

Kompozisyon ve Orkestra Şefliği Ana Sanat Dalı Sanatta Yeterlik Tezi

Tez Özeti: Alfred Schnittke XX.yüzyıl Rus müziğinde yeni bir çığır açarak bireysel tavır sergilemektedir. Onun yazmış olduğu "Viyola ve orkestra için Konçerto" eseri kompozisyon teknikleri ve enstrümanın kullanımı açısından bestecinin yıllar boyunca geliştirdiği ve "olgunluk" döneminde oluşturduğu kendi bireysel tavrı ortaya çıkarılmıştır. A.Schnittke'nin "Viyola ve orkestra için Konçerto"sunda Mozart stilinde verilmiş ikinci tema bestecinin polistilistliğini ortaya koymaktadır. Schnittke'nin, konçertoyu ithaf ettiği Viyolacı Yuri Baschmet'in soy isminin baş harflerini 12 tonluk seri olarak kullanılması, ayrıça, kromatik klasterler müziğe yeni bir boyut kazandımıştır. Eserin kompozisyon teknikleri bakımından irdelenmesi, bestecinin kullandığı dil, bireysel anlayış, orkestradaki enstrümanların ve Viyola ile karşılıklı ilişkisi incelenerek Viyola repertuvarını zenginleştirecek ve enstrümancılara ışık tutabilecek bir çalışma olacağı düşünülmüştür.