Eğitim amaçlı e-kitaplarda tasarım sorunları: Türkçe öğrenimi için bir e-kitap uygulaması

Yazar:Neshat Farrokhi
Danışman: Doç. Serdar Pehlivan

Grafik Ana Sanat Dalı Yüksek Lisans Tezi

Tez Özeti: Birçok alanda, eğitim-öğretimin önemli araçlarından biri ortak bir biçimde kullanılan bilgisayar teknolojisidir. E-öğrenme, konuların öğretiminden, internette bilgi edinme kolaylığına kadar bir çok imkan sağlayan günümüzün önemli eğitim araçlarından biri olarak değerlendirilmektedir. E-öğrenme kullanımı, okul öncesi dönemden yetişkin eğitimine kadar okul içi ve okul dışı etkinlikleri kapsamaktadır. E-kitap, bilgisayarda bazı yazılımlar vasıtasıyla görüntü, ses ve müzik faktörlerinin kullanılarak tasarlandığı kitaplardır. Elektronik ortamda tasarlanan bu materyallerde illüstrasyon içinde ele alınan kavramlar, duygular, sayılar, şekiller ve objeler üst düzey bir güdülenme ile öğretilebilir. E-kitaplar, ilgi ve algılarının yüksek düzeyde olduğu bir zaman dilimini kapsayan öğrencilerin düşünme becerisinin gelişimine katkıda bulunabilir, konuları daha hızlı ve kolay öğrenmelerine yardımcı olabilir. E-kitabın eğitimde yararlı bir biçimde kullanılabilmesi amacıyla, görsel ve işitsel faktörlerin asıl bir yaklaşımla bir araya getirildiği, eğitsel niteliği yüksek materyallerin tasarlanmasına ihtiyaç duyulmaktadır. "Eğitim Amaçlı E-kitaplar" başlığı bu çalışmada, elektronik kitap hakkında bilgi verilecek, elektronik kitapların eğitim amacıyla kullanılması ve nitelikli ürünlerin nasıl olması gerektiği konusunda bazı önerilerde bulunulacaktır. Bunun nedeni nitelikli materyallerin eksikliğidir. Çalışmanın birinci bölümünde, elektronik çağda öğrenme ile ilgili tanımlar aktarılmaktadır. Öğrenme yönetim sistemleri, öğrenme nesneleri E-öğrenme altyapısını oluşturan kavramlar ve e-öğrenmenin yapısı, türleri, avantajları, dezavantajları, sınırlılıkları gibi temel bilgiler de bu bölümde açıklanmaktadır. İkinci bölümde ise elektronik ders kitapları incelenmektedir, tüm üretilen e-kitap kullanımında kısa tarihsel bir bakış sunulmaktadır. Konuyla ilgili kuramsal bilgiler, sınırlılıklar, olumlu ve olumsuz yönleriyle aktarılmıştır. Ayrıca bu bölümde çeşitli e-öğrenme uygulamalarından değerlendirilmiştir. Üçüncü bölümde çoklu ortam tanımı, tasarımı ve farklı tasarım ilkeleri incelenmiştir. Ayrıca bu bölümün son kısmında çoklu ortam ve öğrenme araştırılmaktadır. Dördüncü bölümde uygulama çalışmasına yer verilmektedir. Bu uygulamada ilk seri olan A1 kitabı için bir e-kitap uygulaması yapılmıştır. Tasarım süreci ve uygulama aşamaları birlikte değerlendirilmiştir.