Yazar:Uğurcan Çorbacı
Danışman: Doç. Zülfükar Sayın
Grafik Ana Sanat Dalı Sanatta Yeterlik Tezi
Tez Özeti: Giyim sektörüne yönelik mağazalarda, müşterilerin ilgisini çekmek için kullanılan vitrinler son yıllarda hem işverenler hem de tasarımcılar tarafından kullanılan önemli bir araç haline gelmiştir. Öyle ki, bu görsel iletişim göstergeleri; bir yandan müşteri çekme amacını yerine getiren uygulamalar olarak tasarlanırken, diğer yandan tecimsel bağlamda toplumsal iletişimi sağlama ve güzel duyusal (estetik) izlenimler yaratma görevlerini üstlenmiştir. Dolayısıyla da bazı giyim mağazalarının vitrinleri sanatsal birer sunum ve sergileme alanı olarak tasarlanabilmekte ve diğer vitrinlerden ayrışabilmektedir. Teknolojinin sürekli gelişimi ve bu bağlamda tasarım yaklaşımlarının değişmesine paralel olarak gün geçtikçe daha ilgi çekici hale gelen özgün resimlemelerin vitrinlerde kullanılması ile hedef kitlenin normal yaşam seyrinde beklenmedik ilgi ve tepki ortamları yaratılabilmektedir. Öyle ki; kullanılan ilginç resimlemeler sayesinde herhangi bir mağazaya girme ereği olmayan gezginlerin bile dikkatlerini çekerek, onlarda vitrini inceleme merakı uyandırabilmekte ve böylece -hiç akıllarında yokken bile- onları mağazaya çekebilmektedir. Bireyin, dolayısıyla da toplumun yaşamı üzerinde hem işlev hem de estetik açısından çokca etkili olan vitrin resimlemelerinin daha da geliştirilmesi amacı ile konunun araştırılarak problemlerinin tanımlanması, tespit edilen sorunlara çözüm önerileri geliştirilmesi ve bu bağlamda daha nitelikli resimlemeler gerçekleştirilmesi oldukça önemlidir. Dört bölümden oluşan araştırmanın "Kavramsal Çerçeve" başlıklı birinci bölümünde; çalışmanın konusu, amacı, problemi, önemi, yöntemi, sınırları ve varsayımları / hipotezleri üzerinde durulmaktadır. "Giyim Sektöründe Vitrin Tasarımı" başlıklı ikinci bölümde; giyim, vitrin ve vitrin tasarımında grafik uygulamalarından söz edilmektedir. Üçüncü bölümde Dünya'da ve Türkiye'de öne çıkan vitrin tasarımlarındaki resimleme uygulamaları incelenmekte; resimlemeciler, resimlemelerin uygulama yöntemleri ve biçemleri hakkında irdeleyici bilgiler verilmektedir. Dördüncü ve son bölümde ise uygulama çalışması olarak gerçekleştirilen iki farklı giyim mağazasının vitrin resimleri irdelenerek sunulmaktadır.