Gövdenin açık halleri

Yazar:Özlem Muraz
Danışman: Prof. Hüsnü Dokak

Resim Ana Sanat Dalı Sanatta Yeterlik Tezi

Tez Özeti: Toplumsal cinsiyet, yaşamımızın nasıl belirleneceğine dair sonradan edindiğimiz, fizyolojimize göre bizi şekillendiren bir kimlik tanımıdır. Cinsiyet farklılığımızdan dolayı maruz kaldığımız bazı eşitsizlikler bizleri kendimizi yaşayamamaya iter. Erkek baskın toplumlarda daha çok kendini gösteren cinsiyet eşitsizlikleri kadının kendisi dışında başka şekillere girmesine yol açar. 1960'lı yıllarda feminizmle ve cinsel özgürlük hareketiyle birlikte tartışılmaya başlanılan cinsiyet kavramı hala tartışılmaya devam eden bir olgudur. O dönem sanatçıların da ilgilendiği en önemli konular arasında gelen cinsiyet, kimlik, cinsellik ile birey üzerindeki özgürlükler sorgulanmaya başlanmıştır. Bu tez çalışmasında erkeklik olgusundan çok kadınlık üzerinden yol alındığı için yapılan resimler de kadın gövdesine odaklanılmıştır. Erkeklik tanımı güç ve iktidar ile özdeşleşirken kadınlık tanımı cinsellik yönüyle yapılmaktadır. Dolayısıyla bir sorun haline gelen ve kadının kendi kimliği dışında arzu nesnesi olma hali, onu nesneleştirmektedir. Resimlerimde de kadını gövdeleştirmemin sebebi budur. Kadın kendi gerçekliğinden kopmuştur, arzu nesnesi olan cinsel organlara dönüşmüştür. Yaptığım resimlerle izleyene yeniden oluşturulmuş gövdeleri göstermek istemem hala toplumsal bir sorun olduğu algısını canlı tutmaktadır.