Güç ve iktidar imleri

Yazar:Fulya Turan
Danışman: Prof. Hüsnü Dokak

Resim Ana Sanat Dalı Sanatta Yeterlik Tezi

Tez özeti: Bu çalışmada görsel planda, iktidar ve iktidarın baskıcı özelliklerine, güç ve iktidar imleri ile yer verilirken, arka planda, kavramsal boyutta, baskıcı bir iktidarın yönetimi altında tanınma mücadelesi veren ya da vermeyen halklar konu edilir. Tarih boyunca ilgi gören güç ve iktidar imlerinin öznelerine insanlar olağanüstü varlıklar gibi gördükleri için hayran oldukları gibi zulum de etmişlerdir. Boğa gibi bir canlı, sadece günlük hayatımızda gücün simgesi olmamış aynı zamanda güçlü bazı hayvanlara ismini vermiş; gücü ile doğayı yerle bir eden iş makineleri ismini ondan esinlenmiştir. Mitolojide Zeus Avrupa'yı baştan çıkarmak için onun formuna bürünmüş, bir güç imgesi olarak sanat tarihinde de ilgi görmüş ve kendisine simgelediği eril iktidar yanı sıra zulmeden olarak da yer verilmiştir. Sanat ve siyaset Rönesans'dan beri propagandadan avangart protesto sanata kadar geniş bir yelpazede, iç içe ve bir tür aşk nefret ilişkisi içinde olmuştur. Çağımız gerek ülkemizde, gerek dünyada ortaya çıkan, bilinen ve denenmiş pratiklerin nadiren uygulanabildiği yeni dinamikleri ile kendine özgüdür. Boğa ve boğa çağrışımları ile görselleştirilen güç ve iktidar imlerine yer veren "Son İnsan", "Yıkım", "Afiş", İyi Uykular" serilerindeki resimler ve bu tez ile, gelecek kuşakların çağı anlaması ve yorumlaması için günümüz belgelenmiştir. Yıkım serisi ile başlayan ve Afiş serisiyle şekillenen kavramsal yönü güçlü yeni anlatım diline "Materyalist Sentetik Gerçeklik" adı verilmiştir. Anlatım olarak kolaj, materyal olarak genellikle tuval üzeri yağlıboya kullanılmıştır.