Hareketli çizgi roman tekniklerinin incelenmesi ve bir senaryo için uygulama

Yazar:Murat Çalış
Danışman: Prof. Namık Kemal Sarıkavak

Grafik Ana Sanat Dalı Sanatta Yeterlik Tezi

Tez özeti: Çizgi romanlar, geçmişten günümüze devamlı olarak gelişen, değişen ve başkalaşan, görece yeni bir tür "anlatı sanatı" türüdür. Bu açıdan incelendiğinde çizgi romanlar ortaya çıktıkları ilk dönemlerden bugüne hem anlatım yöntemleri açısından gelişirken hem de okuyucularının beğenilerini de değiştirmiş ve geliştirmiştir. Çizgi romanların birden çok birleşeninin geliştirilme sürecinde, nihai üretimin yayınlanacağı medyanın özelliklerinin, üretim sürecinin başlangıcından itibaren, gözetilmesi gerekmektedir. Dergi sayfalarında yayınlanan çizgi romanlar ile fasikül halinde yayınlanan çizgi romanların aynı anlatım yöntemlerine ve tekniklerine sahip olmayacağı gibi basılı medya üzerinde yayınlanacak çizgi romanlar ile yeni medya ortamlarında yayınlanacak çizgi romanlar da aynı anlatı yöntemini benimsemeyecektir. Günümüzde büyük çoğunluğumuzun gündelik hayatının büyük bir kısmını kontrol altında tutan akıllı aygıtlar sayesinde çizgi romanların bir kez daha farklılaşıp, gelişeceği yeni bir mecra ortaya çıktığı aşikardır. 2000'li yılların başından itibaren internet çizgi romanları, hareketli kitaplar, akıllı aygıt uygulamaları vb. gibi içeriklerin üretilmesi ve ilgi çekmesi; çizgi roman sanatçılarının da bu yeni alana yönelmesine neden olmuştur. "Hareketli Çizgi Roman Tekniklerinin İncelenmesi ve Bir Senaryo İçin Uygulama" başlıklı bu tezde, çizgi romanın geçmişi boyunca hangi aşamalardan geçtiği ve günümüzde nasıl tanımlandığına değinilmiştir. Öte yandan çizgi roman sanatının tarihin farklı dönemlerinde ve dünyanın farklı bölgelerinde hangi yaklaşımlarla icra edildiği araştırılmışken, yine çizgi roman sanatının gelinen son formu olarak "hareketli çizgi roman"'ın derinlemesine bir araştırması ortaya koyulmuş ve elde edilen veriler ışığında hazırlanan senaryonun bir hareketli çizgi roman olabilmesi için atlatılan aşamalar ile senaryo, grafik anlatım dili tasarımı, illüstrasyon ve hareketlendirmenin birbiri ile ilişkisi ölçülmeye çalışılmıştır.