Danışman: Doç. Dr. Gülçin Cankız ELİBOL
Yazar: Ece ESEN
ÖZET: Bu araştırma, Türkiye’de bulunan ve bu çalışmanın kapsamına dahil olan üniversitelerin, İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı/İç Mimarlık bölümleri eğitim müfredatlarında çeşitli statü ve adlar altında yer almakta olan sunum teknikleri derslerini değerlendirerek; ders yürütücüleri ile yapılan görüşmeler sonucunda mevcut ders içeriklerine ek olarak bir öneride bulunmayı amaçlamaktadır. Sunum teknikleri iç mimarlık mesleğinin gerek eğitim gerek mesleki performansı sürecinde vazgeçilmezi niteliğindedir. Sunulacak olan projenin gelişim aşamasından finalize edilme aşamasına kadar olan süreçte bize çeşitli tekniklerle hizmet eden “sunma” eylemi konusuna göre ifade ediliş şeklinde de değişiklikler gösterebilmektedir. Çalışma beş ana bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde İç Mimarlık mesleğinin geçmişten günümüze tarihi ve Türkiye'deki gelişim süreci kurgulanmıştır. İkinci bölümde İç Mimarlık eğitiminin dünya ve Türkiye üzerinden gelişim süreci araştırılmıştır. Araştırmanın üçüncü bölümü olan ve bu çalışmanın ana konusu olan sunum teknikleri dersinin konumu kapsam dahilinde araştırılarak bilgileri paylaşılmıştır. Dördüncü bölüm, üçüncü bölümde aktarılan sunum teknikleri dersleri ile ilgili yapılan alan çalışmasını içermektedir. Çalışmada veri toplama aracı derinlemesine görüşme olarak belirlenmiştir. Görüşme yapılacak olan katılımcılar yani örneklem, nitel araştırmalarda kullanılmakta olan amaçlı örneklem yöntemlerinden biri olan ölçüt örneklem yöntemi ile belirlenmiştir. Yüz yüze ve/veya çevrimiçi olarak yapılan görüşmeler bu bölümde analiz edilmiştir. Çalışmanın beşinci ve son bölümü olan sonuç ve öneriler kısmında, yapılacak olan ders önerisi çalışma örnekleri ile anlatılmaya çalışılmış, sunum tekniklerine farklı bir bakış açısı ve değerlendirme sunarak ders içeriğine katkı sağlanması amaçlanmıştır.
Anahtar sözcükler: Tasarım Eğitimi, İç Mimarlık Eğitimi, Sunum Teknikleri, Görsel Anlatım, Çizim Teknikleri.