Kent travmaları karşısında bir sanatçı tavrı olarak: Kendi kentine ağıt

Yazar:Gökhan Eken
Danışman: Doç. Necla Rüzgar Kayıran

Resim Ana Sanat Dalı Sanatta Yeterlik Tezi

Tez özeti: Toplumlar arasında tarih boyunca egemenlik mücadeleleri daima var olmuştur. Özellikle demokrasi kültürünün tam manası ile yerleşemediği toplumlarda bu mücadele, güçlü olanın zayıf olanı kontrol etmeye, hatta yok etmeye çalıştığı bir boyuta dönüşebilir. Baskın grupların, zayıf gruplara karşı beslediği bu tahammülsüzlük duygusu yoğun bir hal aldığında ortaya ciddi insanlık trajedileri çıkabilmektedir. Zayıf grupların kültürlerini devam ettirmeleri, adalet aramaları, haklarını talep etmeleri ve yaşamaları baskın grupların kontrolüne tabidir. Şehirler kozmopolit insan gruplarının bir arada olduğu yerleşim yerleridir. Zenginlerle yoksullar, Hristiyanlarla Müslümanlar, dindarlarla ateistler, siyahlarla beyazlar, Sünnilerle Aleviler ve sayamayacağımız pek çok grup aynı şehrin içerisinde varlık gösterebilmektedir. Yoğunluklarına göre kimi zaman baskın, kimi zaman ise azınlık durumunda olan bu ve benzeri gruplar, yaşadıkları kentlerde büyük infiallerin yaşanmasına sebep olmuşlardır. Ve yine bu infialler çoğunlukla olayın meydana geldiği kentin adı ile hatırlanmaktadır. Örneğin; Halepçe Katliamı, Çorum Olayları, Dersim Olayları, Maraş Olayları ve Arakan Olayları gibi. Kent merkezli nefret suçlarından biri de, yakın çağda tanık olduğumuz 1993 Sivas Olayları'dır. Çalışmamızın çıkış noktasını da bu olay oluşturmaktadır. Travma sonrası sanatın etkili kullanımının getirdiği başarılar ve failler üzerinde sanatın yarattığı etki aşikardır. "Kendi Kentine Ağıt" adlı bu çalışma tanığı olduğum Sivas travmasına karşılık ortaya koyduğum çalışmalarıma yer vermekte ve bunların çözümlemeleri üzerine kurulmaktadır.