Öznenin imgesel konumları

Yazar:Jale Özyılmaz
Danışman: Prof. Hüsnü Dokak

Resim Ana Sanat Dalı Sanatta Yeterlik Tezi

Tez özeti: hale gelmesi, kısaltılmış bir gösterge olarak özetin varlığını güçleştirmektedir. Özellikle içeriğin kendisinde terminolojilerin açımlanması ile daha da karşılığını bulabilecek olması bu çalışmanın doğası ile ilgilidir.Yine de ilkin okunan bir özet denemesi olarak; öznenin, günümüz sanat ekseninde kendini nasıl konumlandırdığı ile ilgili bir ifadelendirme yapılabilir. Çalışmanın içkin gerçekliği için açımlanmış olan özne; temsil düzeyindeki özne ve bilinçdışından akan kendilik terminolojisinde yapılanan özne olarak iki düzlemde ifadelendirilmiştir. Temsil düzeyindeki özne Lacan'ın 'özdeşleyim' gerçekliğiyle yaratılan, kültürel devam için zorunlu bir dili işaret eden ve böylelikle kastre olan özne iken, kendilik bilinci arayışındaki özne ise günümüz sanatında da karşılığını bulan neoavangard yaklaşımlar ile bu işin özdeşleyim travmasını (bilinçli ya da bilinçsiz) bilince çıkararak bu devamda kendi sağaltımının izlerinin peşinde olan bir iradede açığa çıkmaktadır. Burada bilince çıkan şey, kendilik bilincine varan anlayışın yanında, bilinçdışı yapılarla da ilgilenen, kavram felsefesine duyarlı dil akışı ile oluşan bakıştır. Yaratılmak istenilen örüntüde; gerçekliğin kökensel kavrayışında devinen; bu devinimde bilince çıkarılmış olan 'özdeşleştirme' gibi olgular, konunun ilişiği ölçeğinde ele alınmıştır. Bir yakın geçmiş olarak modernizmde yaratılan ideallerin hatlarına nüfuz edip uygunluğuna dokunan, çatlağına giren neoavangard kavrayışın, kendilik bilincim içerisinde karşılığını nasıl oluşturduğu ileifade edilmektedir. Lacan filtrelemesi üzerinden yapılan bu okuma özellikle belirleyicidir. Böylesi bir bakışı görmek, varoluşun ezber perdesini yırtma itkisi yaratmakla kalmayıp, öznenin temsil düzeyindeki konumunu da sorgular.