Yazar: Nejbir Erkol
Resim Anasanat Dalı Yüksek Lisans Tezi
Danışman: Prof. Dr. Cebrail Ötgün
Tez Özeti:
Bu tez, Guy Standing tarafından ortaya atılan “prekarya” kavramını çağdaş sanat uygulamaları bağlamında incelemektedir. Prekarya kavramı, güvencesiz, kırılgan, yaralanabilirlik ve esnekleştirilmiş iş modelleri üzerinden hayatımıza girerken aynı zamanda kırılganlaşan hayatın geleceği hakkında ipuçları sergilemektedir. Bu bağlamda kavram, farklı disiplinlerde ve sanatsal pratiklerde gözlemlenerek yeni bir kavramsallaştırma denemesine gidilmiştir.
Tez, birbiriyle ile ilişkili halde okunabildiği gibi, ayrı bir şekilde de değerlendirilebilen iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, Standing’in “prekarya” kavramının tarihselliğini araştırırken aynı zamanda Karl Marx’ın Proletarya kavramı ile ilişkilendirilerek iki kavram arasındaki hem ortak pay hem de ayrıştığı nokta açıklanmıştır. İkinci bölümde ise, sanat-prekarya ilişkisi sorgulanmıştır. Son yıllarda sanatın konusu olmaya başlayan prekarya kavramı, konu kapsamında referans alınan sanatçılar ile tez araştırma sürecinde ürettiğim sanat çalışmalarıyla beraber ele alınmıştır. Gerek sanat-emek ilişkisinin prekar oluşunu gerek malzeme dili aracılığıyla sanatçıların prekaryaya karşı tutumları incelenerek kavramsallaştırma denemesi desteklenmiştir.