Varlık bağlamında şiir ve soyut sanat

Yazar:Seyed Mehdi Seyed Saadati
Danışman: Prof. Hüsnü Dokak

Resim Ana Sanat Dalı Sanatta Yeterlik Tezi

Tez Özeti: Öznenin, gerçeğe karşı özüne sadık kalma görevi, Varlık'tan söz açmayı gerektirir. Varlık'ı örten geniş tuzaktan kurtularak hakikati açığa çıkarma arzusu, özüne sadık olan her türlü bilim ve sanatın kökenini oluşturur. Öbür yandan, Varlık bağlamında konuşmak, Dasein (Buradaki–Varlık) kavramı üzerinde durmayı gerektirmektedir. Dasein'ın ölüme doğru gitme ve başkalarıyla bir arada varolma özelliklerini göz önünde bulundurarak Dasein hakkında düşünme çabasında, sanatsal dürüsltüğü, felsefi doğruluğa tercih etmek ve şiiri (poetikayı) merkezi noktaya taşımak, başvurulabilir bir yol ve sanatsal bir seçenek olarak görülebilir. Heidegger'in ifade ettiği şekliyle, Dil'in, Varlık'a ev oluşu konseptini doğru varsayarak, şiirin amacının, dili kullanarak Varlık ve hakikati gizlilikten açığa çıkarma olduğu çıkarımını yapabiliriz. Bu, herhangi bir sanat eseri ile şiirin ortak amacıdır. Görsel sanatlardaki bazı yaklaşımlar şiire yakın sayılabilir. Mimaride de bazı eserlerin şiirselliğini, onların uzama dair yeni bir deneyim aktarmalaıyla bağlaştırabiliriz. Görsel sanatlarda plastik öğelerin şiirsel kullanımını, sözcüklerin şiirdeki kullanımıyla kıyasladığımızda, bazı şairlerin sözünü esas alarak, tesadüf kavramının üzerinde durmamız gerekmektedir. Dasien'ın her hangi bir olasılığının gerçekleşmesi tesadüfidir. Şiir açısından bakıldığında yıkıma doğru giden bu tesadüf, hayat tarzı'ndan kaynaklanan, bir dil oynudur. Çalışmalarımda, bu oyunu şiire taşımak aracılığıyla, onu imgeye dönüştürme ve şiirsel bir görsel elde etme çabası ortaya konmaktadır.   Bu çaba sonucunda ortaya çıkan çalışmalarda, Dasein ufkunda, şiirin raslantısallığı vurgulanarak soyut sanat sınırları içinde kişisel bir sanatsal dil yaratmaya özen gösterilmektedir. Farklı teknikler ve malzemelerle yapılmalarına rağmen ortak noktaları; şiirsel bir görsel dil arayışında tesadüf kavramı merkezi noktaya alınarak üretilmiş olmalarıdır. Böylece, soyut sanat sınırları içinde özgün, aynı zamanda okunabilir görsel kodlar yaratma çabasının birer örneğini oluşturmaktadırlar.