ELIA Üyeliği Hakkında
Ahsen Yağmur KARA ANTROPOSEN ÇAĞINDA DOĞA İMGELERİ

Danışman: Prof. Cebrail ÖTGÜN
Yazar: Ahsen Yağmur KARA

Bu tez, Antroposen Çağı’nda doğanın modern düşünce içinde ölçülebilir ve yönetilebilir bir
nesneye indirgenmesiyle derinleşen özne–doğa ayrımını temel problem olarak ele alır ve doğa
imgelerinin üretim ve dolaşımında bilgi, iktidar ve ekonomiyle kurulan ilişkileri görünür
kılmayı amaçlar.
Bu amaç doğrultusunda, birinci doğa–ikinci doğa ayrımı ekseninde kuramsal bir çerçeve
oluşturulmuştur. Birinci doğa temsilleri Batı ve Japon sanatındaki kültürel yansımalar
üzerinden incelenmiş, ikinci doğanın tarihsel oluşumu Antroposen bağlamında ele alınmış ve
çağdaş sanat pratikleriyle ilişkilendirilmiştir. Nesneleşen hayvan meselesi, felsefi düşünce ve
üretim ilişkileri açısından değerlendirilmiş, çağdaş sanatta hayvan temsillerinin etik ve estetik
sınırları tartışılmıştır. Son olarak, doğayı yeniden düşünmenin olanakları ekoloji kuramları
bağlamında ele alınmıştır.
Araştırma disiplinlerarası bir yöntemle yürütülmüş. İkonografik/ikonolojik çözümleme, söylem
ve pratik temelli araştırma yöntemleri bir arada kullanılmıştır. Bulgular, birinci–ikinci doğa
ayrımının Antroposen bağlamında doğanın ikincilleştirilmesini tutarlı biçimde açıkladığını,
doğa imgelerinin kültürel, ekonomik ve ideolojik yapılar tarafından biçimlendirildiğini ortaya
koymaktadır. Tezin özgün yönü, kuramsal çözümlemeyi yaratıcı süreçteki sanatsal üretimlerle
bir araya getirerek, doğayı yalnızca bir temsil konusu değil, insanın düşünme ve görme
biçimlerini dönüştüren etkin bir varlık alanı olarak yeniden tanımlamasını amaçlamıştır.


Anahtar sözcükler: Birinci Doğa, İkinci Doğa, Antroposen Çağı, Nesneleşen Hayvan, Ekoloji.