Danışman: Profesör, Necla RÜZGAR
Yazar: Cemil TOPRAK
Ulus Baker’in “seyredilecek bir manzara değil, seyreden bir manzara” ifadesinden ilhamla, Seyreden Manzara başlığıyla yürütülen bu çalışmada; manzara imgesi, edilgen bir doğa temsilinden çok izleyiciyi dönüştüren aktif bir yüzey olarak ele alınmıştır. Bu doğrultuda ilkin, manzara bir görme biçimi olarak kavramsallaştırılmış ve onu şekillendiren tarihsel, kültürel ve ideolojik bağlamlar ilişkisel bir yaklaşımla ele alınmıştır. Sonraki bölümlerde Baker’in kavramsal çerçevesinden yola çıkılarak ilerletilen tartışma, manzaranın bize bakışının politik ve duyuşsal sonuçları üzerinden derinleştirilmiştir. Çalışmada manzaranın sadece bir temsil biçimi değil aynı zamanda ideolojik bir yapı olduğu ve bu yönüyle de eleştirel bir sorgulama yüzeyi sunduğu ortaya konmuştur. Tez süresince analiz edilen sanatçı örnekleri ve gerçekleştirilen sanatsal üretimlerle manzaranın özneleşen yapısının görünür kılınması amaçlanmıştır.
Anahtar sözcükler: Manzara, resim, politika, sanat, izleyici, seyirci.