Danışman: Doç. Dr. Duygu KOCA Yazar: Kübra KAYADURAN MAHİR
Bu tez, tasarım disiplininin sosyal sorumluluk boyutunu ele alarak, sosyal sorumluluk odaklı tasarım yaklaşımlarının içmimarlık eğitiminde nasıl ele alınabileceği sorusuna
odaklanmaktadır. Tez kapsamında, literatürdeki sosyal sorumluluk temelli tasarım yaklaşımları analiz edilmiş ve bu yaklaşımların eğitim müfredatına entegre edilmesine yönelik öneriler ve ders modeli geliştirilmiştir. Bu yaklaşımların içmimarlık eğitimi için yeni bir perspektif sunulması hedeflenmiştir. Bu doğrultuda çalışma dört bölümde ele alınmıştır.
Çalışmanın birinci bölümünde, sosyal sorumluluk odaklı tasarım yaklaşımlarının tarihsel, çevresel ve toplumsal boyutları detaylandırılarak kavramsal çerçeve oluşturulmuştur. İkinci bölümde, sosyal sorumluluk temelli tasarım yaklaşımlarına yönelik bibliyometrik analizler gerçekleştirilmiş ve bu analizler ışığında, literatürde öne çıkan temalar, eğilimler ve bu yaklaşımların içmimarlık eğitimine katkı sağlayabilecek yönleri belirlenmiştir. Üçüncü bölümde ise, sosyal sorumluluk odaklı yaklaşımların içmimarlık eğitimine entegrasyonuna
yönelik müfredat için öneriler sunulmuş ve ders içeriklerine kapsayıcı bir çerçeve sunmak için ders modeli geliştirilmiştir.
Sonuç olarak, tasarım disiplininin sosyal sorumluluk kapasitesinin içmimarlık eğitiminde etkin bir şekilde kullanılabileceği vurgulanmıştır. Gelecek çalışmalar için, sosyal sorumluluk odaklı tasarım yaklaşımlarının daha geniş uygulama alanlarında test edilmesi ve
öğrencilerin toplumsal duyarlılıklarının artırılmasına yönelik deneysel eğitim modellerinin geliştirilmesi önerilmektedir.
Anahtar Sözcükler: Sosyal Sorumlu Tasarım, İçmimarlık Eğitimi, Bibliyometrik Analiz, Müfredat Geliştirme, Toplumsal Fayda, Ders Modeli.