Yazar: Deniz Kuvandık
Piyano Ana Sanat Dalı Sanatta Yeterlik Tezi
Danışman: Prof. Ayşe Binnur Ekber
Tez Özeti: Johannes Brahms hem müzik tarihi hem de piyano edebiyatı içerisinde önemli yer tutan bestecilerden biridir. Onu günümüze taşıyan kimliği besteciliği olsa da yaşadığı dönemde piyanistliği ve öğretmenliği de aktif kimliklerinden olmuştur. Brahms'ın öğretmen kimliğinin en büyük ürünü olan "51 Übungen für das Pianoforte" (Piyano için 51 egzersiz) öğrencilerinin teknik çalışmalarına yardımcı olması fikrinden doğup uzun zaman içerisinde son halini almış olan bir alıştırma dizisidir. Bu 51 egzersiz, piyanisti pek çok teknik yönden geliştirmeye yönelik olup, Brahms'ın eserlerindeki benzer teknik pasajlar için de hazırlık ve kolaylık sağlamaktadır. Bu çalışmanın örneklemini Brahms'ın, piyano konçertolarını, solo, iki piyano ve dört-el eserlerini, üflemeli ve yaylı sonatlarını, piyanolu üçlülerini, dörtlülerini ve liedlerini içeren 43 eseri oluşturmaktadır. Her egzersizin teknik yapısı incelendikten sonra söz konusu eserlerin piyano partileri taranıp; egzersizler ile aralarında teknik benzerliklere sahip pasajlar tespit edilerek, her egzersiz için en az üç örnek kesit verilmiştir. Brahms'ın eserlerindeki pasajlar ve alıştırmalar arasındaki benzerliklerin tespiti sayesinde, piyanistlere eser öğrenme ve icra sürecinde kolaylık sağlayabileceğini ortaya koymak ve eserlerdeki olası zorlukları gidermek amacıyla çalışılabilecek alıştırmaları sunmak bu çalışmanın temel amacıdır. Aynı zamanda araştırmanın, egzersizlerin içerdiği teknik konuları ortaya koyarak piyanistler için bir danışma kaynağı olması amaçlanmıştır. Bu egzersiz serisi yalnızca piyanistin tekniğini geliştirmek için değil, aynı zamanda Brahms'ın piyanistliğini ve teknik problemlere yaklaşımı anlamak için ve en önemlisi de bestecinin piyano yazı stilini tanımak için çok büyük bir yardımcı kaynaktır.