Modest Mussorgsky'nin bir Sergiden Tablolar başlıklı eserinin İlk Promenade ve Gnomus bölümlerinin Maurice Ravel orkestrasyonundaki orkestralama tekniklerinin incelenmesi"

Yazar:Bekir Kurdaş
Danışman: Doç. Burak Tüzün

Kompozisyon ve Orkestra Şefliği Ana Sanat Dalı Yüksek Lisans Tezi

tez Özeti: Rus besteci Modest Musorgski'nin arkadaşı Rus ressam ve mimar Viktor Hartmann'ın eserlerinden oluşan sergisinden etkilenerek ulusalcı kimliği ile piyano için bestelediği ve solo piyano repertuvarının en önemli eserlerinden biri sayılan Bir Sergiden Tablolar, Fransız besteci Maurice Ravel tarafından izlenimci bir tarzda ele alınarak orkestra için uyarlanmıştır. Eser bu uyarlama ile bu defa da orkestra repertuvarının en önemli eserleri arasında yer almıştır. Bu çalışmada eserin Promenade (İlk) ve Gnomus bölümleri ele alınarak, piyanodan orkestraya uyarlama teknikleri izlenimci müzik ve orkestrasyon teknikleri doğrultusunda incelenmiştir. Çalışma içerisinde ilk olarak her iki bestecinin hayatları ile müzikal kişilik özelliklerine değinilmiştir. Konunun çok kaynaktan beslenen yapısının daha iyi anlaşılabilmesi için dönemin genel orkestra yapıları ve gelişimleri, orkestrasyonun anlayışı ve piyano eserlerinin orkestrasyon teknikleri ve problemlerine eser ile bağlantılı olarak yer verilmiş, müzik dünyasını derinden etkileyen izlenimcilik akımı açıklanmış, müziğe yaptığı etkilerle birlikte izlenimci orkestrasyon özellikleri incelenmiş, esere temel teşkil eden resimlerden dolayı ressam Hartmann'ın hayatıyla birlikte Bir Sergiden Tablolar adlı eserin genel hatlarına değinilerek, eserin Promenade (ilk) ve Gnomus bölümlerinin detaylı form ile karakter analizlerine yer verilmiş ve bunlar doğrultusunda Ravel'in bu bölümler için yapmış olduğu orkestrasyon örnekler verilerek açıklanmıştır.