Yazar:Yiğit Can Eyüboğlu
Danışman: Yrd. Doç. Dr. Ali Turgay Erdener
Kompozisyon ve Orkestra Şefliği Ana Sanat Dalı Yüksek Lisans Tezi
Tez özeti:Bu çalışmada, Yüksek Öğretim Kurumlarına Bağlı Müzik ve Bale Ortaokulları'nın genel yapısı ve 5. Sınıf Solfej – Dikte – Teori dersinin içeriği, dünyada ve Türkiye'de kabul gören program geliştirme modelleri ve Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) program geliştirme modelleri incelenmiştir. Çalışmada aynı zamanda var olan yöntem ve metotlar incelenmiş ve analiz edilmiştir. Yapılan literatür taraması çerçevesinde 5. Sınıf Solfej – Dikte – Teori Dersi Öğretim Programı Önerisi hazırlanmıştır. Program geliştirme sürecinde ihtiyaçların belirlenmesi için Hacettepe Üniversitesi Müzik ve Bale Ortaokulu Müzik Bölümü 5. Sınıf Çalgı Dersi öğretmenlerine anket formu kullanılarak Müzik Bölümü 5. Sınıf Solfej – Dikte – Teori dersi için ihtiyaç belirleme çalışması yapılmıştır. Veriler betimsel analiz ve içerik analizi ile çözümlenmiş ve bulgulara ulaşılmıştır. Uygulanan ihtiyaç belirleme çalışmasından elde edilen bulgular doğrultusunda 5. Sınıf Solfej – Dikte – Teori Dersi Öğretim Programı'nın geliştirilmesi sürecinde kazanımlar, içerik ve öğrenme-öğretme durumları belirlenmiştir. Belirlenen kazanımlar doğrultusunda oluşturulan içerik sekiz ünite olarak ünitelendirilmiştir. Çalışmada aynı zamanda Bloom taksonomisi için müzik alanına ilişkin örnekler ve solfej – dikte çalışmalarına ilişkin yöntem ve teknik önerileri sunulmuştur.