"Necil Kâzım Akses'in "Barış İçin Savaş" isimli senfonik şiirinin bestecilik teknikleri açısından incelenmesi"

Yazar: Ahmet Tamer Topuz

Kompozisyon ve Orkestra Şefliği Anasanat Dalı Yüksek Lisans Tezi

Danışman: Doç. Dr. Hatıra Ahmedli Cafer

Tez Özeti: Ülkemizde müzik alanında Atatürk'ün işaret ettiği şekilde bir devrim yaparak, ulusal müziğimizi evrensel standartlarda ele alıp daha değerli kılmayı ve geliştirmeyi hedef edinen birinci kuşak Türk bestecilerimiz, Cemal Reşit Rey, Ulvi Cemal Erkin, Hasan Ferid Alnar, Ahmed Adnan Saygun ve Necil Kâzım Akses'ten oluşan "Türk Beşleri"dir. Türk Beşleri içerisinde Necil Kâzım Akses, çeşitli sanat kurumlarında üstlendiği yöneticilik ve eğiticilik misyonlarıyla ve müzikal dili bakımından kendine has bir yerdedir. Bestecilik açısından zaman içerisinde birçok yeni yazım tekniğini ve besteleme tekniğini kendi müzikal yolculuğunda birleştirerek sürekli kendi dilini stilize etmiş, açık fikirli ve kendini yenileyen bir besteci olmuştur. Bestecinin olgunluk dönemi içerisinde yazılmış olan Barış için Savaş senfonik şiiri Atatürk'ün 100. doğum yılı sebebiyle 1981 yılında, Atatürk'ün anısına yazılmış, yaklaşık 22 dakika seslendirme süreli, orkestranın ustaca kullanıldığı bir senfonik eserdir. Bu araştırmada Necil Kâzım Akses'in, evrensel düzeyde kabul görmüş besteleme teknikleri ve ilkeleri ile kendi özünden aldığı materyalleri de kullanarak nasıl özgün bir dil yarattığı Barış için Savaş senfonik şiiri üzerinden ortaya konmuş ve bu eserin Çağdaş Türk Müziği literatüründeki önemi vurgulanmıştır.